پنجشنبه، اسفند ۱۸، ۱۳۸۴

ما در ایران کلی انجمن زنان، سازمان غیردولتی زنان و ... داریم. اگر از هر کدام از این نهادهای زنان ۵ نفر هم آمده بود، تعداد زنان در تجمع پارک لاله بیشتر از آن می‌شد که خبرگزاری‌ها بتوانند تعداد را ۶۰، ۱۰۰ یا خود برگزارکنندگان ۲۰۰ بنویسند. یعنی زنان ایران با این همه مشکلات که دارند و این همه که حقوقشان پایمال می‌شود دست آخر در تهران ۱۰ میلیونی فقط ۱۰۰ نفر می‌توانند جمع کنند.

اصلا منظورم به طور خاص زنان نیستند. برای تجمع اکبر گنجی هم همین تعداد یا کمتر آمده بود. به نظر می‌آید در پایتخت ۱۰ میلیونی این مملکت هیچ گروه سیاسی یا اجتماعی توان جمع کردن بیش از ۲۰۰ نفر آدم را ندارد. جالب است که ما شاکی می‌شویم که طرفداران احمدی‌نژاد شب قبل از انتخابات یک کاری کردند که یک دفعگی همه ( منجمله بسیج) به او رای دادند. نوش جانشان. ما بودیم حداکثر ۲۰۰ رای بیشتر جمع می‌کردیم. نه؟

بگذارید همین نمونه‌ی خاص را بررسی کنیم. به نظر من اکثر زنانی که در تجمع آمده بودند متعلق به یک قشر کاملا خاص و یک حلقه‌ی بسیار محدود بودند. این گونه فعالیت‌ها اصلا نمی‌تواند فراگیر شود و در بین این همه زنان دیگر نفوذ کنند. مطمئنم تعداد بسیاری از زنان که از کنار پارک رد می‌شدند در عین حال که با تجمع‌کنندگان درد مشترک دارند اصلا احساس نزدیکی نمی‌کردند. با خودشان می‌گفتند این کارها روشنفکربازی است.

به نظر من ماهای که دنبال آزادی، دموکراسی و حقوق زنان و این چیزها هستیم یک کم از این جاهایی که هستیم بیاییم پایین تا شاید بتوانیم حلقه‌ی خودمان را گسترش دهیم. اصلا تا اطلاع ثانوی باید این برنامه‌هایمان را در روز زن رسمی جمهوری اسلامی برگزار کنیم تا ۸ مارس. شما شاید بهش بگویید ریا یا چه می‌دانم سواستفاده. ولی خب لااقل شاید بشود ۵۰۰ نفر آدم جمع کرد. یادم می‌آید سال‌های ۷۵ ، ۷۶ ما در دانشگاه روز ۱۳ آبان جلسه می‌گذاشتیم با عنوان رابطه‌ی ایران و آمریکا. هیچ روز دیگری نمی‌شد در این باره حرف زد. یک پرچم آمریکا لگد می‌کردیم عوضش حرف‌هایی می‌زدیم که مفید بود. می‌دانید، آدم‌ها خسته می‌شوند هی هر سال برنامه‌یشان بهم بخورد. شاید راه‌های دیگری را باید امتحان کرد.

این هم یک مطلب طولانی فقط به خاطر مهدی!

16 comments:

ناشناس گفت...

دوست عزیز! این امار از بیخ و بن پرت و پلای صد نفر دویست نفر را همان عده ای که عادت به سنگ اندازی دارند و ما فعالین زنان خوب انها را شناخته ایم پخش کردند. همان هایی که حنایشان دیگر برای ما رنگی ندارد، متاسفانه افراد بیرون از این دایره ماهیت انها رانمی دانند.

در تجمع دیروز لااقل پانصد نفر شرکت داشتند...من کمترین تخمین ممکن را برای شما دارم می گویم. در ضصن من یکی لااقل هر
گز حاضر نمی شوم با حربه سو استفاده ومردم فریبی به دنبال ترویج دیدگاهم باشم.

ناشناس گفت...

با کمال شرمندگی مزخرف می گی یاسر. در سالهای 76 و 77 هم هزینه کمتر بود و هم فایده بیشتر بود. الان به دو دلیل فایده کاهش یافته است. از یک طرف امید موفقیت کم شده و این یعن کاهش احتمال (سوبژکتیو) موفقیت د اذهان مردم و این یعن کاهش میانگین فایده شرکت د مراسم. از طرف دیگر مردم با تجربه بد عملی اصلاح طلبان فایده حاصله در صورت موفقیت را نیز کمتر از گذشته ارزیابی می کنند.

اما برای آنهایی که شرکت کرده اند به دو دلیل کفه فایده به هزینه می چربد. اول آنکه هزینه کمتری می پردازند. احتمال زندان و فشار به خانم بهبهانی یا چهارتا فعال شناخته شده به مراتب کمتر از افراد ناشناخته ای چون من است....
دوم آنکه علاوه بر فایده عمومی چنین کارهایی برای این افراد فواید خاص نیز دارد. به هر حال این به گونه ای شغل این افراد است (عصبانی نشو!) برای من که شغل دیگی دارم و به دنبال منافع شخصی نیستم چنین فوایدی وجود ندارد.

فقط خواستم بگویم بهتر است با توجه به انسان خودخواه حداکثر کننده مطلوبیت تحلیل کنیم.

ناشناس گفت...

دویست نفر هم بسه. در ضمن در پارک دانشجو بودن نه لاله.

The City Gal گفت...

Yaser I think you have pointed at an interesting phenomena.

I am not sayin that I agree with you 100%, but the only time that "reformists" or whatever you want to call the "elite movement" managed to get a crowd together was 2 Khordad 76.

For whatever reason there is, right now people are not so interested in anything that resembles an uprising. (from what I hear)

ناشناس گفت...

به نظر من حرف کلی یاسر درسته. باید کمی نزدیکتر به تفکر عامه ی مردم عمل کرد. به خصوص در مورد جنبشی مثل جنبش زنان که با وجود بعضی شباهتها تفاوتهای عمده ای هم با سایر جنبشها داره. مثلا" انکه نه تنها باید به مردها (غالب جامعه ی مزدهای ایرانی منظوره)بفهمونه که در مجموع ضرری نمی کنند، که تازه باید خود زنها را هم متقاعد کنه که این خواسته ها و تلاش برای به دست آوردنشون باعث بسته شدن درهای بهشت به روی خودشون و بچه هاشون و ویرانی ساختار زندگی و ... نمی شه. به نظر من هم 8 ام مارچ برای اکثریت زنان و حتی دخترهایی که ظاهرهای بسیار متجددی دارن کاملا" نامانوسه. بماند که شب عید هم هست و کمتر کسی خطر خراب کردنه عید خانواده اش را با درگیر شدن با کمیته و غیره می پذیره. اما از طرف دیگه به نظر من روز زن ایرانی هم پیشنهاد زیاد مناسبی نیست. یک دلیلش هم اینه که کلا" دلیل، مفهوم، تبلیغات و کلا" همه ی احساسی که در اون روز به انسان و به خصوص زن القا میشه کاملا" متضاد خواسته های جنبش زنان هست. در اون روز شاید همین 100 نفر هم به خاطر مخالفت با کل این سیستم ترجیح بدن که نیان. بقیه هم که معمولا" در این روز نقش زن جمهوری اسلامی را بهتر از هر روز دیگری به جا می آرن. چیزی که مسلمه اینه که هنوز خیلی کار هست که باید روی ذهن شتابزده ی جامعه انجام بشه، تا شرکت در این تجمعها از سر هیجان زدگی نباشه. اون وقت شاید بشه حساب کرد که اکس نفر شرکت کننده ی امسال سال دیگه هم پایه هستند ...

ناشناس گفت...

اهووم . قبول دارم به شدت . مثلا شاید اگر ستاد دکتر معین به جای بحث کردن با قشر روشن فکری که می خواست تحریم کند ، می رفت سراغ قشر خیلی پایین تر ( کارگر مثلا ) وضع بهتر بود . یا همین خانم ها ، اگر بهشان بگویی مثلا سریال های تلویزیون را نگاه می کنی تو روت نگاه هم نمی کنند . ما ایرانی ها عادت داریم خط قرمز بکشیم روی هر چیز و مرزبندی کنیم .

ناشناس گفت...

امشاسپندان !!!!هنوز بوبلاگت سر نزده ام و دوست داشتم سری بزنم اما با این چند خط بهم ثابت شد که اشتباه
نکرده ام و خوب شد وقتم را حرام وبلاگت نکرده ام....اما اینکه نوشتی پانصد نفر بودند!!!امارت حتما خیلی نمناکه
اصلا گیرم فاصله دویست تا پانصد ....امشا سپندان!!!اگر روزی روزگاری مثل اول انقلاب همه گروه ها
مثل گردو فال فال میشدند فداییان و دیگر کمونیستها در دانشگاه تهران و مجاهدین در در جنوب راه اهن
و ملی گرا ها در امجدیه و اسلامیون در میدان آزادی انوقت در شهر چند میلیونی باین فراخوان
در پارک دانشجو پنج نفر هم نمیرفتند ...همه مخالفان شاه سر بمیلیونها میزدند در خیابانها
و امروز این همه حقیر؟؟؟چرایش؟؟؟

Winston گفت...

na un ahmaghi ke fekr mikone faghat 100nafar umadan behtare bere bebine chera baghie nayumadan

na inke donbaleh hagheshun nabudan nakheir

bekhater in nayamadand ke ya shoharaneshun ejaze nadadan ya az tarse inke mabada beran zendan va bahashun barkhord beshe

kheili vase to NIK ham moteasefam ke webloget shode tribune kholo chelae tarafdare rejime eslami

ناشناس گفت...

Are you healthy Winston? Maybe you do not know Iran and just read some stories about it. This stories is quite funny for Iranians and it shows that you have not the minimum view about Iran.

Also you know, majority in Iran are muslim!!!!

ناشناس گفت...

ای جیش گربه باسمت وینستون!!!بهر حال دق مرگ نشی از دست رژیم ٬اخه خلوضع جان
ان شاهنشاه داخل ایران پایگاهی نداشت اویزان پنتاگون و ژنرالهایش بود٬وقتی یک فشار کوچک
بهش میدادند درد و فغانش هوا بود اما این اخوندها کسی را جز همین حزب الهی ها
و دیگر مسجد بروها و کسبه بازار ندارند و بجاش تا دلت بخواد با همین ها گیر بعالم میدن

ناشناس گفت...

Yes this means fear. With such a number of polytical prisoners and politacl execution what do you expect?
It is not the fault of Iranina progressing groups that they are leaving in the country in which around 40-50 millions have been changed from human to just a group of sheep.
They act as a sheep . Just scare them and then you can do whatever you want to do with them.

راننده ترن گفت...

اگر کسی دم از حقوق زن میزنه باید این رو همیشه یادش باشه که حقوق زن حقوق زن تحصیل کرده نیست ، امشاسپندان عزیز ، اگر واقعا به دنبال نتیجه گرفتن نیستی پس لطفا وقتی با باتوم برقی روبرو می شی گلایه نکن.
منطق این رژیم منطق اقلیت کشه و تا وقتی اکثریت نسبی مناسبی نداشته باشید آش همین است و کاسه همین.
تاثیر حرکت شما یر روی زنهای ایرانی چیه؟ اگر کمی سیاست به خرج بدید شاید باعث بشید که حق یک زن کمتر خورده بشه.نتیجه گرایی همیشه هم بد نیست

ناشناس گفت...

كس نگو اسهال طلب مفنگي! برو حشيشتو بكش بابا جوجه مزلف

Winston گفت...

agha in comment WINSTONe bala az man naboode...

ناشناس گفت...

Yaser
Sharif sholooghe bad joori ham sholooghe
Bachehaa ro zadand
Lato par kardand
Dokhtaro pesr
Az biroon koli aadam aavorde boodand
Hadaadian nohekhoon ham ghazie raa daagh kard
Bad rikhtando bachehaa ro zadan

Bachaa ham asabaani Be daftare Sohraabpoor hamle kardand va shishehaa ro shekastand

Sohraabpour be samte mashensh raft

Mashensh ro ham zadan

Ba shorooo kard tooye daaneshgaah be davidan raft tooye saakhtemoon
bachehaa oonjaa ro mohaasere kardand

ناشناس گفت...

Yaser
Sharif sholooghe bad joori ham sholooghe
Bachehaa ro zadand
Lato par kardand
Dokhtaro pesr
Az biroon koli aadam aavorde boodand
Hadaadian nohekhoon ham ghazie raa daagh kard
Bad rikhtando bachehaa ro zadan

Bachaa ham asabaani Be daftare Sohraabpoor hamle kardand va shishehaa ro shekastand

Sohraabpour be samte mashensh raft

Mashensh ro ham zadan

Ba shorooo kard tooye daaneshgaah be davidan raft tooye saakhtemoon
bachehaa oonjaa ro mohaasere kardand