سه‌شنبه، آبان ۰۳، ۱۳۸۴

من دارم دو ماه دیگر برای چند هفته می‌آیم ایران. دارم با خودم ۳ تا از دوست‌های خارجیم را هم می‌آورم. یکی کانادایی، یکی سوییسی و یکی هم سنگاپوری. ماجرای ویزا گرفتن این‌ها آن قدر جالب است که بد نیست این جا بنویسم. شاید مسوولان سازمان گردشگری هم این جا را بخوانند.

نکته‌ی اول این که هزینه‌ی ویزای ایران بستگی به این دارد که شما اهل کدام کشور باشید. این که مثلا هزینه‌ی ویزا در پاکستان با کانادا فرق کند خیلی عجیب نیست. ولی این که در سفارت ایران در کانادا هزینه بستگی به ملیت داشته باشد یک کم احمقانه است. اما احمقانه‌تر این که دوست سوییسی بنده ۲۵ دلار هزینه‌ی ویزایش می‌شود، ‌دوست کانادایی‌ام ۷۵ دلار. حالا فرق سوییس و کانادا چیست خدا می‌داند!!

جالب‌تر این که دیروز صبح زنگ زدم به سفارت ایران در اتاوا ببینم سیستم چطوری است. طرف خیلی صادقانه گفت اگر یک خارجی از کانادا برای ویزای توریستی به تنهایی اقدام کند رد می‌شود! این را به رفقا گفته بودم اصلا کفشان بریده بود! بعد پرسیدم من نامه بنویسم چطور. گفت که نامه‌ی من که در کانادایم فایده ندارد. باید پدرم از ایران نامه بنویسد که دوست‌های فرزند دلبندم دارند می‌آیند ایران لطفا بهشان ویزا بدهید! تازه بعدش هم معلوم نیست که ویزا بدهند.

15 comments:

Peyman گفت...

ماجراشون رو بنویس اوّلاً یک کم خنک شیم اینقدر اذیت کردند ویزا گرفتیم (شوخی می کنم) بعد یک کم یاد بگیریم، بعید نیست به همین زودیا منم یک همچین مشکلی واسم پیش بیاد

ناشناس گفت...

gheymate vizaaye berezil ham baraaye aadamaaye mokhtalef fargh mikone.

ناشناس گفت...

آقا ببينيمت ها!!
وردار بيارشون تهرون- انجمن دانشگاه، اوكي؟

ناشناس گفت...

هان باریکلا! اگه کارشون درست شد قشنگ جریان ویزا گرفتن رو تعریف کن احتمالا به درد من می‌خوره.

niosha گفت...

من چند وقت پیش میخواستم برای یکی از دوستای اطریشیم ویزا بگیرم بعدش متوجه شدم که اتباع آلمانی و اطریشی اگر برای یک هفته به شکل توریستی به ایران بیان اصلآ لازم نیست اقدام به گرفتن ویزا کنند و میتونند سوار هواپیما بشن و تازه توی فرودگاه تهران براشون ویزا صادر میشه...

ناشناس گفت...

منطقش اینه:

یک: از هر ملیتی همانقدر هزینه می مطالبه می‌شود که دولت مربوطه از ما می‌کیرد.

دو : یک ایرانی بدون دعوت نامه از کدوم سفارت می تونه ویزا بگیره؟

ناشناس گفت...

پينوکيوجان البته اگه منطق "مقابله به مثل" رو قبول داشته باشيم بعله درسته. اما اگه منافع ملي اصل باشه و رونق دادن همکاريهاي تجاري و گسترش توريسم و شکست تصويري که مدياي غربي از ايران ساختن هدف٬ فکر کنم جواب فرق کنه!

ناشناس گفت...

The fact that the fees depends on the nationality, even at an embassy, is a typical thing. In some consulates there is a look-up table that you have to choose from!!
Based on this, considering the Canadian policy against Iran, this is not hard to understand.

BWY, I heard that most nationalities don't need visa to Iran for a week or so.

ناشناس گفت...

این لیست کشورهایی که ویزای یک هفته ای بهشون می دن در فرودگاه رو کسی جایی ندیده؟

ناشناس گفت...

بی خودی که جمهوری اسلامی نیستیم

ناشناس گفت...

در جوابِ
Just An Input said:

تنها منافع ملی مهم نیستند. عزت و احترام و منفعت شهروندان هم چیزهای مهمی هستند.

ناشناس گفت...

n kaamelan motedaaveleh keh az tabaehaayeh keshvar-haayeh mokhtalef, hazinehaayeh mokhtalef motaalebeh konan.

In rabti ham beh "tabaeh" beh onvaaneh shakhs nadaareh. Beh ravaabeteh keshvar haa bastegi daareh.

Fargheh Swiss o Canada ro ham keh porssideh boodi, barmigardeh beh keyfiyaateh ravaabeteh diplomatic va channel-haayeh administrative-i keh har kodoom az in keshvar-haa baa Iran bar gharaareh.

Enghadr ham migi ahmaghaaneh nist. Mamlekat ham enghadr keh tabligh misheh bi hessabo ketaab nist.

ناشناس گفت...

پينوکيوجان البته عزت و احترام شهروندان هم مهم هست. اما در جامعه جهاني متمدن امروز عزت واحترام را با شاخ و شانه کشيدن بدست نمي آورند. کدام دولت/مثل همين کانادا/ براي عزت و احترام شهروندان خودش را با ويزا ندادن به بقيه ملت ها کسب کرده که ما دومي‌ش باشيم؟

ناشناس گفت...

ببین عزیزم! ما همه چیزمون حساب کتاب داره! الکی که نیست! برای اینکه علت این ماجرا را نیز بدانید به صفحه 124 اصول کافی یا صفحه 258 رسائل الشیعه مراجعه و مطالعه فرمائید.

محمودرضا گفت...

تو چقدر ساده ای که ازین چیزا هنوز سورپرایز می شی