دوشنبه، فروردین ۳۰، ۱۳۸۹

دماسنج چراغ‌دار اسب

سر کلاس کارآفرینی یکی از تمرینها این بود که هر کسی یه ایده تجاری بگه. یکی از ایده ها که تازه از طرف بچه‌های کلاس هم انتخاب شد این بود:

ارایه‌کننده اسب‌سوار حرفه‌ای بود که خودش اسب هم داشت. می‌گفت برای فهمیدن این که اسب تب داره یا نه، باید دماسنج رو وارد مقعد اسب کرد. بعد چون دُم اسب روی مقعد رو می‌گیره، به‌ویژه در شب‌ها، برای اسب‌سوار خیلی سخته که بفهمه آیا دماسنج وارد مقعد اسب شده یا به خطا رفته. مشکل هم این جاست که اگر به خطا بره، اسب لگد می‌زنه و ممکنه دخل اسب‌سواری که دقیقا پشت اسب هستش بیاد.
حالا ایده‌ی هم‌کلاسی بنده این بود که یه دماسنجی بسازیم که بالاش یه چراغ قوه هم باشه که اسب‌سوار بفهمه دقیقا داره دماسنج رو کجا فرو می‌کنه!
ایده از نظر شناخت مساله خوب بود. ولی خب بدیهیه که دو تا مشکل اساسی داره. یکی این که به سه سوت قابل کپی کردن و دوم این که یه شرکت با یه دونه محصول اونم دماسنج چراغ‌دار اسب که شرکت نمی‌شه!


4 comments:

Hessam گفت...

اختیار دارید قربان! اینور دنیا با کوچک‌تر از اینش شرکت می‌شن فقط کافیه بتونن پروتکت کنن!

Qasem گفت...

ببینم فرورفتن دماسنج نشان نمی‌ده که دماسنج به جایی وارد شده است؟ پس این دماسنج چراغ‌دار برای مادیانهاست؟

یاسر گفت...

Hessam
The problem is that the overhead cost would be quite high if the company has only one product. Those companies you are talking about are probably web companies that have low overhead.

Qasem
It might be too late then!

ناشناس گفت...

It is usually better to think about me-too ideas but with an added twist, something that the existing people do not have. Think of Starbucks vs. Tim Horton or iPhone vs. other smart phones OR iPod vs. ones of other mp3 players that already existed in the market.