دوشنبه، آبان ۲۰، ۱۳۸۷

حرفِ مفتِ باکلاس

می‌دونین چی تو مملکت ما خیلی خریدار داره. «حرفِ مفتِ باکلاس»

بانک مرکزی اومده گفته افراد برای پرداخت صورت‌حساب تلفن همراه در باجه‌های بانکی باید کارمزد بپردازند. همین کار در دستگاه‌های خودپرداز رایگان است. خب به نظر من از این تصمیم منطقی‌تر و بدیهی‌تر وجود نداره. حالا خبرگزاری مهر و یک سری رسانه‌های بی‌سوادِ دیگر شروع کرده‌اند به نوشتن گزارش‌هایی در مخالفت با این تصمیم. همه‌ی حرفشون هم اینه که چرا در حالی که زیرساخت‌های بانکداری الکترونیک در کشور وجود نداره و یا این که فرهنگ استفاده از بانکداری الکترونیک بین مردم نیست، بانک مرکزی چنین تصمیمی گرفته.

«زیرساخت» و «فرهنگ» از اون دست کلمه‌هایی هستند که هر چه در نوشته‌ای بیشتر باشد، نویسنده‌ی اون نوشته بی‌سوادتر است.

کنفوسیوس حکیم می‌گه: «هر وقت زورتون می‌اومد تن لش‌تون رو تکون بدین یه کار مفیدی بکنین، بگین زیرساخت‌های این کار وجود نداره یا این که فرهنگش هنوز بین مردم نیست.»

11 comments:

ناشناس گفت...

آیا در ایران در کنار هر شعبهٔ بانک یک دستگاه خودپرداز هست؟ من که ندیده‌ام. در آمریکا و کانادا هم که در ازای هر شعبهٔ بانک، صد دستگاه خودپرداز (در کنار خیابان و در کوچه‌پس‌کوچه‌ها) هست، بانک‌ها برای خدمات این‌چنینی و وقت کارمندانشان کارمزدی نمی‌گیرند (هر کارمزدی هم که بگیرند مستقل از اینست که انتقال پول از طریق باجهٔ بانک باشد یا از طریق دستگاه خودپرداز). تازه لازم به ذکر نیست که در ایران بیش از ۵۰ درصد مردم یا بی‌سوادند یا کم‌سواد و نمی توانند با این دستگاه‌ها کار کنند. اگر مدیریت بانک ها می‌خواهند مراجعه به شعبه‌ها کمتر شود، باید استفاده از دستگاه‌های خودپرداز را راحت‌تر کنند (حل مشکل کم‌سوادی مربوط به آنها نیست، اما بیشترکردن تعداد آن دستگاه‌ها و رفع معایبشان بر عهدهٔ آنهاست). مسئلهٔ دیگر اینکه اصلاً این موضوع به بانک مرکزی چه ربطی دارد؟ شاید بانکی بخواهد در رقابت با بانک دیگر کارمزد کمتری بگیرد یا کارمزد نگیرد، بانک مرکزی را چه مربوط؟

Unknown گفت...

۱- من تا حالا بانکی در ایران ندیدم که کنارش دستگاه خودپرداز نباشه.
۲- بانک‌های این جا برای خدمات این چنینی اتفاقا کارمزد می‌گیرن. مثلا انتقال پول الکترونیکی رایگانه ولی بری باجه پولیه.
۳-۵۰٪ مردم کم‌سواد یا بی‌سواد نیستند. ۵۰٪ مردم یا بیشتر وقتی مجبور بشن پول بدن می‌رن کار کردن با این دستگاه‌ها رو یاد می‌گیرن.
۴- به نظر من تعداد دستگاه‌ها کم هم باشه پول تلفن رو با اون‌ها دادن از رفتن به بانک راحت‌تره. صف بانک‌ها همیشه از صف خودپرداز‌ها شلوغ‌تره. تازه قبض تلفن هم فوریتی نیست. امروز نشد فردا.
۵- حرف آخر حرف حسابه.

ناشناس گفت...

در جوابه کامنت اول:
1- بانک ها با کم کردن هزینه هاشون که با استفاده ی بیشتر مردم با خودپرداز موثر می شه (صرفه جویی در هزینه ی نیروی انسانی) می تونند بودجه ی لازم برای گسترش دستگاهی خودپردازشون فراهم آورند برعکش موثر نیست.
2- طبق سیستم بانکی ایران در عمل رقباتی بین بانک های دولتی وجود نداره و برای اینکه "به بانک مرکزی چه ربطی داره؟" باید بند 4 ماده 14 قانون پولی و بانکی عوض کرد که می گه "نظارتی بانک مرکزی تعیین کارمزد بانکها برعهده بانک مرکزی است" نمی شود به بانک مرکزی اعتراض کرد که چرا از اختیار قانونی خودش استفاده می کنه.
3- کسی که بی سواده باید تاوان بی سوادیش خودش بپردازه و هر دفعه 200 تومان بده که یکی دیگه این کار براش انجام بده.
4- امیدوارم این بخشنامه برای بانک های خصوصی مثل پارسیان لازم الاجرا نباشه تا جنبه ی رقابتی ماجرا حفظ بشه.
5- امکانات دیگه هم بانک ایران ارائه می دهند که درصورت تقاضا قبض های شما به صودرت اتوماتیک از حسابتون پرداخت می شه. افرادی که مایل نیستند می تونند از این گزینه استفاده کنند.

Pinocchio گفت...

ولی این غیر منطقیه که مخابراب به خاطر اینکه یکی دیگه تن لشش رو تکون نداده دو برابر اون تن لش کارمزد بپردازد.

کاف عین گفت...

ياسر جان
تا حالا شده يه مسير از ميدون راه‌آهن تا ميدون ولی‌عصر رو پياده بری و بيست و نه تا خودپرداز رو چک کنی و همه‌شون خراب باشن بدون حتا يه استثنا؟ از اين بيست و نه تا دو تاشون توی يه اتاقک بودن که درش با کارت باز می‌شد و نفر قبلی رفته بود توش و می‌گفت چهل دقيقه است اون تو زندونی اه و من رو فرشته‌ی نجات خودش می‌دونست. يادت رفته ايران رو ياسر جان. يادت رفته.

ناشناس گفت...

کنفسیوس حکیم نظری در قوانین تدوین نشده صنعت آی تی ، سایت های فارغ از امنیت ، مهندسی معکوس سایت ها در جهت بهتر هک شدن و دستگاه های خودپردازی که شباهت بسیاری دارد به تلفن های عمومی زمان جوانی ما ( که سکه قورت می دادند)، نداده است؟!

ناشناس گفت...

سلام ياسر عزیز!ارادتمندم. بابا استاد خیلی بی وفا شدی . تحویل نمی گیری؟؟!

اقا ممنون میشم اگه آدرس ایمیلت رو برام بفرستی آدرس من:
sharifi@fanarlool.com

ضمنا خوشحال ميشم اگه بتونم با شما چت یا سحبت تلفنی هم داشته باشم. منتظرم
ارادتمند -حجت شریفی

ناشناس گفت...

واي خوب شد گفتي . يادم باشه تو مطالبم ديگه از اين دو كلمه استفاده نكنم . و نخواهم كرد به جد . و حرف مفت باكلاسو خيلي خوب اومدي .

ناشناس گفت...

عجب گل واژه‏ای تفت دادی عمو!

ناشناس گفت...

من خودم با کارت بانک اقتصاد نوین از MTN خودش، یه قبض پرداخت کردم 50 تومن کارمزد گرفت!

ناشناس گفت...

khub inva donyaa neshastin va vaaghean zir saakhtaarhaayeh ejtemaai ro yaadetun rafteh khodetun ro baa rationalized technicality hakim midunin. KHob bad az phisufeh hakim ye baabaaiiham umad az nahaadhaa va rationalize kardan power ye chizaii goft vali khob behesh hakim nemigoftan be Weber shohrat daasht tu khuneh ham Max sedaash mikardan)