دوشنبه، اردیبهشت ۳۰، ۱۳۸۷

جاسبی، سلیمی‌نمین، رفسنجانی و دانشگاه آزاد

یه چند وقتیه سلیمی‌نمین راه افتاده‌ و در دانشگاه‌های مختلف درباره‌ی تخلفات جاسبی در دانشگاه آزاد سخنرانی می‌کنه. این وسط هاشمی هم گویا داره از جاسبی دفاع می‌کنه و یک سری وب‌سایت خبری هم هر روز اسم یک نفر رو به عنوان رییس آینده‌ی دانشگاه آزاد اعلام می‌کنن.

- این آقای سلیمی‌نمین رییس موسسه‌ی مطالعات تاریخ معاصر یا یه چیزی در همین مایه‌هاست. میگن هیچی تو مملکتمون سر جاش نیست همینه. کاری که به طور معمول وظیفه‌ی روزنامه‌نگار یا نماینده‌ی مجلس یا یک حزب سیاسی است رو رییس یک موسسه‌ی مطالعاتی که هیچ ربطی به دانشگاه آزاد نداره، داره انجام می‌ده.

- ابلهانه‌ترین کار به نظر من اینه که یک نفر رو شما بیست و اندی سال رییس یک سازمان بکنید. برای همین فکر می‌کنم اگر جاسبی بره و به‌‌جاش اشگول‌ترین آدم روی زمین بیاد، باز هم در نهایت اتفاق مثبتیه، حتی اگر به قیمت نابود شدن دانشگاه آزاد تموم بشه. جاانداختن این مساله که هیچ مدیریتی نباید ابدی باشه از هر امر دیگری واجب‌تره.

- من نمی‌فهمم این وسط چرا هاشمی این اندازه از جاسبی دفاع می‌کنه؟ اون هم هاشمی‌ای که در زمینه‌ی دفاع کردن از مدیرانش هیچ سابقه‌ی خوبی نداره. حداکثر هاشمی می‌تونه دنبال این باشه که نفر بعدی هم از خودش باشه. این جوری خیلی آبرومندانه‌تر هم هست. می‌شه گفت که جاسبی هم وظیفه‌ی خطیر خودش رو انجام داده و حالا باید بره در یک سنگر دیگه خدمت کنه.

- کسی می‌دونه سیستم انتخاب رییس دانشگاه آزاد دقیقا چه طوریه؟ یعنی به نظرم میاد در تئوری بیشترین شباهت رو به دانشگاه‌های خارج از ایران داره. که مثلا رییس دانشگاه رو یه هیات امنا انتخاب می‌کنه. البته وقتی هیات امنا کارآیی نداشته باشه خب سیستم میشه مثل الان که دانشگاه آزاد یه دیکتاتوریه.


7 comments:

ناشناس گفت...

مساله را در چارچوب دعوای احمدی‌نژاد(و شرکا) -رفسنجانی(و شرکا) باید دید. پس از فتح سنگر به سنگر همه‌ی مبادی مالی-پولی (که آخرینش وزارت نفت بود) توسط احمدنژادیست‌ها٬ تنها منبع مالی که برای رفسنجانی مانده دانشگاه‌ آزاد است.
بالاخره فعالیت سیاسی خرج دارد.
خب رفسنجانی از این آخرین سنگر دفاع می‌کند و احمدی‌نژاد و شرکا هم تا بتوانند خمپاره می‌زنند به این سنگر.

ناشناس گفت...

سلام
دقیقا مسئله سر همین روند تعیین رئیس دانشگاه آزاده. ببینید؛ طبق اساسنامه ی دانشگاه آزادٰ رئیس باید توسط هیئت امنا پیشنهاد بشه و بعد باید شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور!! اون روتایید کنه.
هاشمی بدش نمی آد رئیس دانشگاه عوض بشه بلکه قدری از فشار‌هایی که روش هست مرتفع بشه.
اما می دونه رئیس جدید باید با نظر احمدی نژاد تایید بشه پس دریک دو راهی مونده که نهایتا تصمیم گرفته از همین آدم قدیمی و تکراری! دفاع کنه.

Hessam گفت...

شما که لیبرال هستید چرا!؟ دانشگاه آزاد خودش با همین مدیران و هیئت امنا با هزار سنگی که جلوی پایش انداخته‌اند خودش را به اینجا که هست رسانده. می‌دانم که کیفیت مطلبوب نیست ولی هرچه باشد از علاف گشتن جوونها بهتره و بعضاً افراد موفقی هم از این دانشگاه خارج می‌شوند. بحث من اینست که به این دانشگاه باید مثل بخش خصوصی نگاه شود. اگر شما موافقید که رئیس جممهور باید رئیس بانک پارسیان را انتخاب کند و هیئت امنای بانک اجازه این کار را نداشته باشد و یا برایش مانع‌تراشی شود در این مورد هم باید چنین نظری داشته باشید. اگر نه دلیلی ندارد که من، شما یا رئیس جمهور در مورد انتخاب رئیس دانشگاه آزاد نظر دهیم. هر کس دیگری هم جای هاشمی بود باید از مدیر منتخب هیئت امنا در مقابل افراد بی‌ربط حمایت می‌کرد. چند وقت پیش هفته‌نامه شهروند امروز پرونده دانشگاه آزاد را بررسی کرده بود و باید می‌دیدید که چند بار افراد مختلف برای تعطیلی کلی این دانشگاه تمام تلاش خود را کردند و هربار هاشمی با ترفندهای مختلف جلوی این افراد را گرفته. در نهایت به نظر من اگر بودجه نداشته باشد باید کار خودش را بکند و به کسی هم ربطی نداشته باشد! اگر کسی ناراحت است دانشگاه بهتر تأسیس کند. در ضمن در مورد هاشمی این اخلاق حمایت از مدیرانش بهترین اخلاقش است و اگر در مورد کرباسچی هم کم نیاورده بود وضع ما بهتر از این بود.

ناشناس گفت...

فکر نکنم در صورت تغییر جاسبی حتی هاشمی نیز شانسی داشته باشد که یکی از هم‌فکران خودش را به ریاست برساند. احمدی‌نژاد احتمالن الهام را به عنوان ریاست دانشگاه آزاد معرفی می‌کند

ناشناس گفت...

حق با شماست اما مسئله دو طرفه است. از سویی باید دولت به مدیریت موسسات خصوصی احترام بگذارد و بداند که تعیین مدیریت این موسسات به دولت ربطی ندارد. حریم های خصوصی اشخاص حقیقی و حقوقی به خودشان مربوط است نه به دولت. از سوی دیگر دیکتاتوری و حکومت مادام العمر انسانها در هر سطحی اشتباه و غلط است. باید هاشمی و یارانش از سالها پیش به این نتیجه می رسیدند که جاسبی اگر بهترین مدیر دنیا هم بود(که نبود) یک دوره ای دارد که پس از طی آن باید برکنار می شد. مدیریت مادام العمر باعث می شود که فرد بداند اگر هیچ کار مثبتی هم نکند( که از ابتدا هم نمی کرد) مقامش از دست نخواهد رفت.

ناشناس گفت...

In ghaziye ye "SANGAR" chiye?!?i

Farid گفت...

Salam Yaser,
I don't have your current phone number. Could you send me an email or something with your contact info? ie kare koochiki dashtam bahat
:D

(Sorry for the English, I don't have Farsi installed on this laptop)