شنبه، آذر ۱۷، ۱۳۸۶

وقتی کاپیتالیسم کتاب‌های تاریخ را هم عوض می‌کند:-(

دو سه روز پیش رفته بودم سرِ یک سخنرانی که درباره‌ی Geographical Indicators (نشانه‌های جغرافیایی!) بود. GI یک امتیازی است شبیه Trademark که برای نام‌گذاری کالایی استفاده می‌شود که به لحاظ تاریخی در یک محل خاصی تولید می‌شده. مثلا اگر ایران «انار ساوه» را ثبت کند، فقط کشاورزانی که در ساوه انار می‌کارند می‌توانند از این نام برای انارشان استفاده کنند. یا مثلا الان تنها منظقه‌ی خاصی از یونان حق استفاده از نام پنیر فِتا Feta را دارد و بقیه اگر چنان پنیری درست کنند نمی‌توانند رویش نام فِتا بگذارند.

حالا داستانِ جالب ماجرا. فرانسه نام شراب شمپاین champagne را برای منطقه‌ی خاصی از فرانسه ثبت کرده‌است. طبیعی است که این ثبت نام برای چنین شرابی سود فراوانی رو نصیب فرانسوی‌ها می‌کند. اما مشکل این جاست که تازگی تقاضا برای شمپاین در دنیا زیاد شده و اون منطقه‌ی خاص فرانسه کِشِش تولید این همه شمپاین را ندارد! و از طرفی همین قانون به فرانسه اجازه نمی‌دهد که شمپاین را در جایی دیگر غیر از اون منطقه تولید کند. حالا فرانسوی‌ها چه کار کرده‌اند؟ اخیرا گفته‌اند که در زمینه‌ی تاریخ شمپاین اشتباه کرده‌اند و شمپاین در گذشته در منطقه‌ی وسیع‌تری تولید می‌شده. و بدین‌ترتیب فرانسوی‌ها مرز منطقه‌ای که می‌توانند در آن جا شمپاین تولید کنند را کلی به جلو برده‌اند.

4 comments:

ناشناس گفت...

nazaret raje' be sharab e shiraz chie,... yeki bere sabtesh kone o xar biar o baqali bar kon,... koli ham arz be mamlekat vared she o az in harfa

Babak گفت...

pas in Canadian Feta chi hast too in supera?

Unknown گفت...

gharaardaade beyne keshvaraa ham moheme. Masalan Canada nemitoone ham chin paniri ro be Europe saader kone. Vali too khode Canada man' nemishe.

ناشناس گفت...

من چپزاده ام و تفسیر خودمو دارم !؟ شما که محافظه کارید بیان خود

اینکه دنیای کاپیتال دایم قانون بنرخ روز بیرون میده جای شکایتی نیست
اما دلم اشوب میشه وقتی میبینم بنا بود دنیای کارگران اتحاد کنند تا کمتر
زیر فشار سرمایه داران بروند ..اما بر عکس این کمپانی های بزرگند که
دارند هی بهم میچسبند تا رقابتشان سودی بمردم نرساند !!!؟ یعنی اصلیترین قانون
کاپیتال که رقابت بین کمپانی های تولید کننده بوده را راحت بهم زدند و چون
مطبوعات یکپارچه زیر نفوذشان هستند هم اجازه نداشتند بمردم اگاهی بدهند